Автомобилите са неизменна част от нашето всекидневие. Някога те са били лукс, а днес са основна необходимост. У нас стойността на автомобила представлява немалка част от семейното имущество. Този факт, както и неспиращите кражби, превръщат въпроса за опазването на тази „семейна гордост” във въпрос от първостепенна важност. Както и при всички други системи, така и при автоалармените системи за сигурност, 100%-ова гаранция няма, но могат да се предприемат редица мерки, които да затруднят максимално крадците и да ги накара да се откажат от автомобила.
Във всекидневието се е наложило мнението, че алармените системи нямат особена роля в предпазването на автомобила от кражба, породено основно от масовото предлагане на китайски и други аларми, несъобразени с развитието на съвременните технологии за обезвреждане използвани от крадците, и най-вече поради ниската техническа грамотност на повечето от извършващите монтажа „специалисти”. В действителност не алармата, застраховката, гаража или охраняемият паркинг, а собственикът на колата е този, който охранява имуществото си, като комбинира предимствата и се съобразява с недостатъците на всеки един от изброените методи.
Предимствата на алармите се състоят в това, че крадецът е наясно, че след разбиването на автомобила ще последва силен звуков сигнал, който неминуемо ще привлече вниманието на минувачите. Често ясните белези, които издават наличието на алармена система са достатъчни крадецът да предпочете друг автомобил на паркинга, чийто собственик не е бил достатъчно далновиден да монтира такава система на колата си.
Мит е, че крадците могат да разблокират всякаква аларма за секунди. Да, това е вярно, за голяма част от предлаганата на пазара техника, но ако са ви известни методите за изключване на охранителна система с използването на тъй наречения “Code Grabber”, или електрошокова палка, алармата може да е проектирана по такъв начин, че да се обезсмисли използването им.
От голямо значение е също така и блокировката на двигателя. На практика, ако колата не може да запали, кражбата й е трудно осъществима. Мит е, че „ако решат ще дойдат и ще я вдигнат с паяка”. На практика този метод на кражба е трудно осъществим, защото вдигането на автомобила с „паяк” или качването му на автоплатформа отнема време и би привлякло вниманието на доста странични наблюдатели, а крадците едва ли биха искали да има свидетели, които да ги разпознаят. Освен това, ако алармата е с динамичен код и е невъзможно изключването й, това действие ще е придружено и със сериозни звукови ефекти от задействания шоков датчик.
Еднозначно може да заявим, че единственият начин за ефективно предпазване от кражба са алармените системи. Не бива обаче да поставяме под общ знаменател всички такива системи, които се предлагат на българския пазар. За една охранителна система се съди дали е добра, не по това дали е красиво дистанционното, „хваща” от далеч и свири силно. Ако купувате телевизор, например субективната оценка, дали той е добър е картината, звука и т.н.- веднага става ясно дали Ви харесва или не. С охранителните системи, обаче нещата не стоят така. Ще разберете дали алармата е добра едва тогава, когато се опитат да откраднат колата. За да прецените дали това, което ви се предлага в момента е надеждно като охрана или трябва да разбирате много от спецификата на тази техника или да се доверите на специалиста, който сте избрали да Ви монтира алармата. Охранителните системи не са стока за масова употреба, поради което не е препоръчително да се правят каталози и рекламни брошури, описващи подробно техническите им параметри. Колко по-разпространен е даден модел, толкова е по-голяма вероятността методите за обезвреждането му да се добре известни на крадците.
Избягвайте китайските аларми. Поради ниската си цена, те са масово разпространени, но защитата, която осигуряват на практика клони към нула. Не е възможно с аларма за 70 - 80 лв. (с монтажа!) да се опази кола за 5000 лв. Проблемът се състои в това, че единственият критерий при вноса им е ниската цена, което автоматично води до извода, че схемното им решение и софтуерът им са от най-нисък клас и те не могат да се противопоставят ефективно на методите за обезвреждане на аларми, използвани от родните крадци. Другият проблем при всички вносни аларми, се състои във факта, че те са конструирани за използване в страни, където въпросът с опазването на колата от кражба не стои така остро, тъй като там по-голямата част хората, които имат достатъчно знания и умения, за да се справят с една охранителна система, със сигурност имат добре платена работа, отговаряща на квалификацията им и не биха се занимавали с престъпна дейност. В България обаче поради свития пазар, такива специалсти в болшинството си са безработни и търсещи препитание. Това е основната причина, поради която в нашата страна има така добре обурудвани с техника крадци.
Непрофесионално е също така алармата да се монтира на улицата, където постоянно минават хора, и десетки любопитни очи гледат какво се прави. Доверявайте се само на големи фирми със сериозни монтажни центрове и работещи с качествени инструменти. Едва тогава може да сте сигурни, че хората, на които сте се доверили, са имали достатъчно монтажи преди Вас и си разбират от работата. Не се притеснявайте, че ако фирмата има лъскав офис, то там цените са много високи. На практика такива фирми, които са инвестирали много пари в дейността си, разчитат на по-голям оборот и работят с по-ниски цени от малките гаражи, където често се извършват по 2-3 монтажа на месец. При такъв „оборот” е логично да се разчита на единични продажби с високи цени и не е възможно да остават достатъчно средства за инвестиции. За достатъчно монтажи за натрупване на професионален опит и дума не може да става.
|