За съжаление на мъжката част от клиентите на авиолиниите скоро на „чекин”-ите вече няма да има привлекателни девойки, облечени в елегантни служебни костюми. Пътникът просто ще поставя багажа си върху лентата, която автоматично ще проверява теглото и съдържанието му, след което ще отправя куфарите към самолета.
Пътникът продължава към изхода, когато на определено място камерите на NFC (Near Field Communication - NFC) проверяват биометричните му данни и ги сравняват със същите, които са записани на мобилния му телефон, служещ всъщност като електронен паспорт. NFC сравнява получената информация със собствената си база данни и ако установи, че дадената личност не представлява заплаха за самолета, то тя може да продължи към машината.
Процедурата днес все още е доста по-сложна от гореописаната, но летищата на самообслужване скоро може да съществуват и не само в сферата на научната фантастика. Според специалисти с помощта на NFC могат да се спестят огромни средства и да бъде премахната една от основните пречки във въздушния транспорт, а именно чакането преди чекирането. Засега обаче такива автоматизирани системи са само в опитна фаза.
Австралийската авиокомпания Куантас вече е издала RFID карти на своите редовни пътници, а Японските авиолинии планира тази година да инсталира NFC, но само за вътрешните си полети. Повечето специалисти са на мнение, че технологията вече е достатъчно развита за създаването на летища на самообслужване, но групата за информатика Амадеус предупреждава, че за промяната ще има нужда от по-тясно сътрудничество между авиокомпаниите, летищата и хотелите. Без такова сътрудничество ще има нужда то поне 10 години за въвеждането на NFC. Данни от наскоро проведено проучване подкрепят тази теза: 80% от 50-те най-големи авиокомпании планират въвеждането на такава система, докато при летищата процентът е едва 27%. Въпреки това се предполага, че през 2018 година 80% от пътниците ще се качват на самолет именно през такива системи.
В същото време IATA предупреждава, че пътниците нямат най-много проблеми с чекирането, а например с това дали ще намерят място за багажа си над техните места. Изчисленията на организацията показват, че с въведени иновации като електронните билети и баркодовата идентификация на багажа са спестили на бранша около 5,5 милиарда долара на година.
|