Миналата година сериозно се е увеличил броят на потъналите кораби, като в повечето случаи причината е човешка грешка – обяви Алианц.
За 12-те месеца на миналата година са потънали 106 кораба, със средно тегло от 100 тона, в сравнение с 91 кораба през предходната 2011 година.
Въпреки това тези данни са много по-добри от средните за периода 2001-2010, когато средно на година са потъвали по 146 плавателни съда.
Най-сериозната катастрофа е тази на Коста Конкордия, която се случи през месец януари. Друга голяма катастрофа е тази с ферибота край бреговете на Папуа НоваГвинея.
Най-честата причина, в 49% от случаите, е засядане на кораба, а в 22% причина е повреда.
Според доклада на застрахователя човешките грешки се държат предимно на умора, икономически натиск, и не на последно място на липсата на подходящо обучение.
В много тежко положение са собстевниците на някои търговски кораби, особено при групажните превози и танкерите, тъй като в тези сектори няма необходимите финансови ресурси за извършване на ремонтни дейности и обучение.
Очаква се споразумението Maritime Labour Convention от 2006 година, което влиза в сила тази година, да помогне за увеличаване на сигурността, тъй като то регулира работните условия на моряците.
В следствие катастрофата на Коста Конкордия, все повече компании и организации са направили първите стъпки към саморегулирането. Например Cruise Lines International Association и European Cruise Council, които с общи усилия въвеждат доброволното приемане на отнасящи се за целия сектор правила, които са дори по-строги от официално наложените от регулаторните органи. Според специалистите бъдещето е именно в саморегулацията.
Важен фактор за увеличаване на сигурността е и въведаната миналата година информационна система и електронна карта. Успешното им използване обаче изисква още повече ефективни обучения.
Забелязва се една еднозначна тенденция, а именно че най-сериозните собстевници разполагат с проактивни, добре структурирани предписания за сигурност, които наистина могат да имат положителен ефект върху увеличаването на сигурността.
Снимка: sxc.hu
|