Членовете на НАФТСО нееднократно са призовавали възложителите на обществени поръчки и клиентите на доставчиците на частни услуги за сигурност да избират най-благоприятните от икономическа и социална гледка точка оферти, а не най-ниската предложена цена, като вземат предвид изискванията за качество, спазването на трудовите стандарти и социалното законодателство. НАФТСО не приема изборът на доставчик на услуги за сигурност да бъде подценяван и/или опорочаван, а работниците и служителите от частния охранителен сектор да понасят най-неблагоприятните последствия от икономическата и социалната криза.
Частните охранителни фирми са не само доставчик на услуги, но и част от превантивната система за противодействие на престъпността. Пагубният ефект от надпреварата за най-ниска цена на охранителните услуги следва да бъде разглеждан не само в контекста на собствената сигурност и на публичен образ на съответните възложители/клиенти и частни охранителни компании, но също така по отношение на увеличаването на риска за сигурността на обществото.
НАФТСО отново известява за задълбочаване на тревожни тенденции в процедурите за обществени поръчки за охрана, включително след последните промени в Закона за обществените поръчки (ЗОП):
- Налице е отказ от професионални услуги и натиск за понижаване на техните цени, без да се отчита спецификата на частната охранителна дейност. Масова практика стана публични институции да „спестяват” от сигурност, включително за отговорни и рискови обекти или дейности.
- В голямото си болшинство публичните институции възлагат договори на доставчици на частни услуги за сигурност единствено възоснова на най-ниската цена. Като последица от сегашната икономическа и финансова криза, при затягащи се бюджети, критериите за качество и социална съобразност се игнорират безотговорно и изцяло.
- Все повече възложители на обществени поръчки създават предпоставки за нарушаване на нормативни актове от страна на изпълнителите и за увеличаване на „сивия” сектор в частния охранителен бизнес.
- Отлагат се плащания за предоставени охранителни услуги без да се отчита, че охранителите следва да получават своите трудови възнаграждения (което е в пряка зависимост от коректността на потребителите на тези услуги) и в нарушение на Директива 2011/7/ЕС.
В над 90% от обществените поръчки за охрана през последните две години възложителите залагат критерий „най-ниска цена”, който при обществени поръчки за физическа охрана е неприемлив, предвид следните аргументи:
- На опасност се излага сигурността, защото много частни охранителни фирми не обръщат или нямат възможност да обърнат необходимото внимание на качеството и професионализма. Увеличават се рисковете за възложителя, за застрахователя и за изпълнителя, както и опасните ситуации, свързани с професията на охранителя.
- Създават се предпоставки за нарушаване на нормативни актове от страна на изпълнителите и за увеличаване на „сивия” сектор в частния охранителен бизнес, както и за корупционни практики.
- Ефектът върху индустрията за сигурност е вреден и контрапродуктивен. Разходите за труд от стойността на услугата в сектора на частната охранителна дейност са около 80% - 90%.. В резултат се получава ожесточена конкуренция, която заставя изпълнителите да представят много свити ценови предложения за сметка на качеството на услугата, работните условия, компетенциите и уменията на персонала.
- Нечестната конкуренция, социалният дъмпинг и широко разпространените незаконни или полузаконни практики от безскрупулни фирми, определени от нас като «хиени на пазара» са пряка последица от увеличаващата се конкуренция в заплащането и натиска върху цените.
- Ако един договор се възлага само на база на най-ниската цена, това неминуемо се отразява на нивото на заплащането, мотивацията на персонала, условията на работа и текучеството, а в последна сметка и на равнището за успешност в изпълнение на задачата.
НАФТСО настоява възложителите на обществени поръчки за охрана да оценяват професионално рисковете за собствената си сигурност и да не стимулират надпреварата за най-ниска цена на охранителните услуги, за да сведат до минимум потенциалните заплахи и неприятните изненади.
Ниско качество и ниски цени на услугите, ниско заплащане на охранителите, липса на професионализъм и лош контрол са предпоставка за лоши услуги, за конфликти, за социално напрежение, нечестна конкуренция и в крайна сметка - неотчитане уроците на събитията от 11 септември 2001 г. Атентатът на летище „Сарафово” е ясен сигнал за голяма тревога.
Частните охранителни услуги следва да бъдат предоставяни от компетентен, квалифициран и справедливо възнаграден охранителен персонал, от фирми, доказали професионализъм и възможности в дейността си, коректност към собствените служители, клиентите и държавата.
При всички договори за охрана, свързани с човешки фактор, следва да се отчита че, съгласно Закона за частната охранителна дейност, персоналът за охрана трябва да бъде назначен на трудов договор, с произтичащите от това задължения за фирмата-изпълнител стриктно да спазва трудовото и данъчно-осигурителното законодателство.
НАФТСО препоръчва на публичните институции:
- Да ограничат използването на критерия „най-ниска цена” при обществени поръчки за охрана с човешки фактор и да изключват този критерий по отношение охраната на обекти от критичната инфраструктура. Засилването на социалните показатели трябва да бъде ключов фокус на устойчиви и социално отговорни обществени поръчки.
- Да включват в обявленията за процедурите долен праг на цената на услугата, който да гарантира минимум фонд „Работна заплата” при спазване на трудово-осигурителното законодателство и да не приемат оферти под обявения праг.
НАФТСО призовава контролните органи:
- Да обръщат повече внимание на „сивия” сектор и на недекларираната дейност в сферата на услугите за сигурност.
- При проверки на възложители на обществени поръчки да не търсят отговорност от тези, които (правилно) не използват критерия „най-ниска цена” при избор на доставчик на охранителни услуги, свързани с използването на човешки фактор.
За повече информация: www.naftso.org
|